maandag 19 mei 2008

High dynamic range (HDR)

Al een tijdje was ik bezig met het uitzoeken hoe je een hdr foto moet maken. Op verschillende sites was ik al erg mooie foto's tegengekomen die volgens de makers hdr waren en dat wilde ik zelf ook eens proberen. Wie zelf foto's maakt merkt al snel dat het bereik van de camera sensor erg beperkt is. Hdr bied hier uitkomst: je maakt een normaal, over- en onderbelichte foto waarin alle details vastgelegd zijn. Een programmaatje, in mijn geval photomatix, combineert de foto's waarbij de details opgehaald worden.

Helaas is de compositie niet erg bijzonder, maar voor een eerste poging mag het resultaat er best zijn vind ik. Naast de hdr foto heb ik de normaal belichte foto, met de best mogelijke correcties, gezet. Je ziet dat vooral de lucht een wereld van verschil is op beide foto's, hoewel ook in het hdr landschap zelf meer details zichtbaar zijn.

Natuurlijk kun je zeggen dat de hdr foto niet natuurlijk is, maar dat is een kwestie van smaak. Wellicht moet je een hdr foto ook niet zien als een foto, maar als een soort van kunst...

Met dank aan Raym voor de fijne hdr handleiding.

2 opmerkingen:

  1. Er zijn op veel websites uitleg te vinden over HDR, bijvoorbeeld ook op mijn blog.
    Het is altijd erg leuk om er mee te werken en je haalt er veel uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Joep,

    Leuk dat je mijn site als voorbeeld gebruikt hebt!
    Ja soms bied hdr echt uitkomst, soms is het gewoon leuk om te doen (zoals bijv mijn paard van marken)
    voor mij geld dat ik de hdr-versie zeker beter vind!
    (ps: nog bedankt voor je reacties!)

    vrgr
    Raym

    BeantwoordenVerwijderen