dinsdag 13 mei 2008

Bokeh!

Naast de telezoom heb ik recentelijk ook nog een ander lensje op de kop getikt. Het is een ouderwetse lichtsterke Asahi Pentax Super-Takumar 50mm f/1.4. Doordat Pentax in deze lens vast heeft gehouden aan het klassieke ontwerp met ronde lens oppervlakken, in tegenstelling tot veel tijdgenoten waarin de lens oppervlakken juist plat zijn, heeft de lens een betere vervormingscorrectie buiten het centrum. Hierdoor ontstaat vervolgens een betere bokeh en dat zien we natuurlijk graag!

Mijn eerste camera was een Asahi Pentax Spotmatic F met een hele berg vaste objectieven. Favoriet waren toen mijn (SMC) Takumar's (een 28mm, 55mm en 200mm). Nu baal ik natuurlijk als een stekker dat ik die lenzen verkocht heb voor een klein prijsje. Een interessant stuk over deze lens is hier te vinden. Helaas is mijn versie geen Super-Multi-Coated Takumar, maar misschien kom ik die nog wel een keertje tegen voor een redelijke prijs, want tot nu toe heb ik die alleen voor relatief hoge bedragen te koop aangeboden zien staan.

Twee foto's; de eerste op f/5.6 en de tweede op f/1.4. Redelijk recent heb ik nog meer foto's met deze lens gemaakt, zie daarvoor: mijn andere site. Het zal niet moeilijk zijn de foto's van deze lens tussen de andere te herkennen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten