zondag 30 december 2007

ND grad filters

Al een ruime tijd geleden heb ik ND grad filters van Cokin aangeschaft. Wat een ramp is dat om aan spullen van dat merk te komen. Ok, Frankrijk is niet naast de deur, maar met de huidige internationalisering zou je toch verwachten dat een leverancier wel binnen enkele weken kan leveren. Helaas, het werden maanden voordat de bestelling eindelijk compleet was bij de Nederlandse winkel.
Gelukkig was het de moeite van het wachten waard, voor een nog redelijk bedrag heb je een houder voor de filters die met een adapterring op een lens geschroefd kan worden. Omdat ik op het moment dat ik de spullen bestelde al wist dat de groothoeklens van Sigma er zou komen, heb ik meteen een ring voor die lens mee besteld. Het setje past nu op mijn standaard- en groothoeklens.
Voor landschapsfotografie zijn graduated filters eigenlijk een must. Luchten zijn veel helderder dan het landschap zelf wat duidelijk zichtbaar wordt op de sensor van de camera. Een overbelichte lucht of een landschap dat veel de donker geworden is het resultaat. Met wat nabewerking valt veel goed te maken, maar sommige details zijn gewoon niet meer terug te halen, dus waarom die foto niet meteen goed belichten.
Hier een paar probeersels waar ik zelf nog niet helemaal tevreden over ben. Hoewel de takken van de bomen nu scherp tegen de lucht afsteken zijn de rotsen bovenin de groeve nu ook iets te donker geworden. In de tweede foto zijn alle details van de donkere holle weg bewaard gebleven. Bij de derde foto viel het helaas niet te voorkomen dat het filter ook over de boom heen viel waardoor de takken iets aan de donkere kant zijn, maar de akker is wel goed belicht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten