maandag 15 september 2008

HDR over-the-top

Dat ik gek ben op HDR foto's is inmiddels wel duidelijk. De prachtige details in de foto's maken het bijzonder om naar te kijken. Zo kwam ik op het idee, nu het afgelopen weekeinde open monumentendag was, om eens foto's te gaan maken in de Sint Willibrordkerk in Utrecht. Dit is de meeste bonte kerk die ik ken. Enorm veel versieringen en muurschilderingen maken het een indrukwekkende kerk om eens te bezoeken. Waarschijnlijk zijn er ook veel mensen die het juist daarom afschuwelijk vinden. De foto's zijn ook enigszins over-the-top, de details van alle schilderingen maken het enorm druk. Zelf ben ik er ook nog niet zeker van of ik dit nou mooi moet vinden, maar de foto's zijn wel prachtig scherp, zelfs op 100%, en de composities ben ik ook redelijk tevreden over.

Helaas had ik een probleem met het exporteren. Vanuit AdobeRGB (wat ik gebruik in lightroom en photoshop) exporteren naar sRGB voor web, gaat fout op mijn monitor. De kleuren zijn ineens veel sterker verzadigd. Meer mensen hebben hier problemen mee, maar een oplossing heb ik nog niet gevonden. Deze foto's zijn ook iets te kleurrijk naar mijn smaak. Iemand enig idee hoe ik dit op ga lossen?

2 opmerkingen:

  1. Druk misschien ja, maar niet te druk al zeg ik het zelf. Ik vind het gewoon twee erg mooie platen. Met nadruk op de tweede!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige foto's Joep! bijna nog mooier dan in het echt. En dan te bedenken dat er met Kerst ook nog veel kerstversiering bij komt.

    groetjes, Ada en Hans

    BeantwoordenVerwijderen